Till innehållet

Båtförsäkring

  • När du ingår i ett försäkringsavtal hos oss har du enligt distansköpslagen 14 dagars ångerrätt från dagen avtalet tecknades. Efter det är du bunden till försäkringen i ett år, när försäkringen förnyas startar ett nytt försäkringsår och avtalet accepteras i samband med att du betalar.

    Vid bolagsbyte

    Om du byter bolag kan du säga upp försäkringen till huvudförfallodagen, det vill säga dagen försäkringen förnyas. Meddela oss gärna i god tid, men senast på förnyelsedagen.

    Vilket datum försäkringen förnyas framgår av ditt försäkringsbrev.

    Vid såld/skrotad båt

    När du säljer din båt rekommenderar vi att du behåller försäkringen tills det att affären gått igenom och båten lämnat din ägo. När datum är bestämt eller när båten är såld meddelar du oss för att avsluta försäkringen. Samma gäller om båten skrotas. Försäkringen kan i dessa fall avslutas när som helst oavsett när din förfallodag är.

    Har du glömt att avsluta din försäkring?

    Ibland kommer livet emellan och det är då inte helt ovanligt att man missar att avsluta sin försäkring. Kontakta oss gärna så fort som möjligt för att avsluta försäkringen.

    Vem kontaktar jag för att avsluta försäkringen?

    Oavsett anledning till att avsluta försäkringen kontaktar du oss via telefon eller mejl. Väljer du att avsluta försäkringen via mejl behöver vi veta varför försäkringen ska avslutas.

    Om du vill avsluta din försäkring, ring oss på 0200-27 27 27 eller mejla oss på info@atlantica.se

  • Nej, du har ingen skyldighet som båtägare att försäkra din båt. Däremot rekommenderar vi att du försäkrar din båt med åtminstone en ansvarsförsäkring. Ansvarsförsäkringen skyddar dig ekonomiskt mot skadeståndskrav från tredje part. Exempelvis om du kör in i annan båt och den skadas vid kollisionen. Ansvarsförsäkringen ersätter dock inte skador på din båt, utan då behöver du en helförsäkring. Utöver det kräver båtklubbar oftast en ansvarsförsäkring för att du ska kunna förvara din båt på klubben.

  • Vår båtförsäkring gäller båtar som används i privat bruk, om inget annat har avtalats. Försäkringen omfattar ansvarsförsäkring som skyddar dig ekonomiskt vid skadeståndskrav från tredje part. Vid helförsäkring gäller även för båten, motorer angivna i försäkringsbrevet, samt båtens utrustning och tillbehör. Du kan även utöka ditt försäkringsskydd med några av våra valbara tillägg.

    Vad just din försäkring omfattar samt vilka tillägg du har framgår av ditt försäkringsbrev. Du kan även läsa mer i vårt Villkor.

  • Det är flera delar som styr vad din båtförsäkring kommer att kosta. Nedan ser du några faktorer som påverkar ditt pris.

    • Typ av båt (tex inombordare, utombordare, segelbåt och skrovets material)
    • Båtens värde
    • Båten och motorns ålder
    • Båtens storlek
    • Hästkrafter och tophastighet (Knop)
    • Stöldskydd (lägg in länk till våra rabatter)
    • Försäkringens omfattning och tillägg
    • Geografiskt område

    För att ta reda på vad en försäkring, för din båt, kostar hos oss kan du antingen räkna fram premien själv här på vår hemsida, kontakta vår kundservice på 0200-27 27 27 eller mejla in en offertförfrågan på info@atlantica.se.

  • Din båtförsäkring gäller i: Sverige, Finland, Danmark, Norges fastland och respektive länders territorialvatten, Östersjön med angränsande hamnar, vikar och hav, Kattegatt och Skagerack öster om linjen Hanstholm-Lindesnes.

    Vill du åka utanför försäkringens giltighetsområde kan du teckna vår tilläggsförsäkring för Europa. Det utökade området gäller i max 6 månader av din försäkringsperiod.

    Karta_Atlantica.png

  • Våra helförsäkringar gäller året runt. För skador i sjön under tiden 1 november till 31 mars gäller försäkringen dock med dubbel självrisk, om inget annat avtalats.

  • Vill du åka utanför försäkringens giltighetsområde kan du teckna vår tilläggsförsäkring för Europa. Tillägget gäller endast 6 månader av din försäkringsperiod. Har du sedan tidigare försäkring med hemmabrygga i Europa gäller försäkringen likt tidigare.

  • Självrisken väljer du när du tecknar din båtförsäkring och din valda självrisk framgår av ditt försäkringsbrev. Läs mer om självrisker.

  • Ja, du får hyra ut din båt! Ska du hyra ut din båt via båtuthyrningsföretag eller förmedlingsföretag måste du teckna vår tilläggsförsäkring Uthyrning.

    Har du vårat 2016 villkor kan du hyra båten privat i max tre veckor gäller din båtförsäkring utan premietillägg.

  • Din båtförsäkring gäller även för personer som har fått ditt tillstånd att bruka din båt.

  • Ja, du kan försäkra och använda båten i ditt företag. Vi försäkrar vanligtvis fritidsbåtar som används yrkesmässigt, exempelvis fiskeguider, charter och taxibåtar. Däremot försäkrar vi inte kommersiella fartyg, såsom containerbåtar.

    Ska du använda båten kommersiellt och köra passagerare behöver du också en Passageraransvarsförsäkring.

  • Ja, men du måste meddela oss att du avser att kappsegla med din båt. Vi erbjuder försäkring för kappsegling inom ordinarie område samt Europa. Kontakta vår kundservice på 0200-27 27 27 eller på info@atlantica.se om du planerar att kappsegla.

  • Ja, du kan försäkra din båttrailer eller båtvagn i din båtförsäkring. Trailerförsäkringen en tilläggsförsäkring som omfattar brand, stöld och vagnskada. Du kan läsa mer om trailerförsäkringen här.

  • Jolle med motor upp till 20 hk och värde 20 000 kr ingår i försäkringen kostnadsfritt och har en självrisk på 1 000 kr. För att jollen ska omfattas krävs det att jollens uppgifter framgår av ditt försäkringsbrev. Har du ett värde eller motorstyrka som överstiger det som ingår behöver man teckna ett utökat jolleskydd, självrisken kan då vara 5.000kr. Vilken självrisk du har framgår av ditt försäkringsbrev.

  • Om du ställer upp båten för vinterförvaring eller förvaring på permanent uppställningsplats bör du förvara motorn separat från båten samt att du tömmer båten på ej fastmonterad utrustning och personlig lösegendom. 

    För motorer under 25 hk är det ett krav att motorn plockas av och förvaras i ett låst utrymme. Motorer på 25 hk eller mer får av praktiska skäl sitta kvar, men då måste växelhus monteras av, om detta inte strider mot tillverkarens garantiåtagande rekommendationer. Har du inte möjlighet att göra detta själv kan du exempelvis be en verkstad att demontera växelhus/propeller/drev.

    Motorn skall även vara fastlåst med ett SSF-godkänt motorlås. Förse motorn med ett överdrag/skyddshuva. 

    Emellertid, om du förvarar hela båten inlåst i ett utrymme eller om båten lämnas för förvaring inomhus gäller ej ovanstående krav.

  • Maskinskadeförsäkring är en tilläggsförsäkring som går att teckna för motorer som yngre än 10 år vid teckningstillfället och gäller tills motorn är 15 år. För dig som har exklusive maskinskadeförsäkring gäller maskintillägget tills att försäkringen avslutas.

    Om du får en maskinskada är det viktigt att skadeorsaken fastställs, det är först då vi kan ta ställning huruvida skadan är ersättningsbar eller ej.

    Tilläggsförsäkringen täcker skador på motor, backslag/drev, motorinstrument, elkomponenter och annan maskinell utrustning orsakad av plötslig och oförutsedd händelse.

    Skadan får alltså inte bero exempelvis eftersatt service, normalt slitage, åldersförändring, frysning, rost, korrosion varje sig skadan förekommer plötsligt eller successivt.

  • Vi rekommenderar att du årligen se över värdet på din båt och att du vid, förändring av båtens värde, meddelar oss det nya värdet. Båtens värde påverkar priset på din försäkring.

    Om du exempelvis gör förändringar på båten, och uppdaterar båtens utrustning kan marknadsvärdet påverkas. Missar du att meddela oss det nya värdet är risken att båten är underförsäkrad.

    Med åren brukar båtar även tappa i värde. Ändrar du då inte försäkringsvärdet till båtens aktuella marknadsvärde riskerar du att betala för mycket för försäkringen samt vad du kan få i ersättning vid en eventuell skada.

    För att ta reda på försäkringsvärdet rekommenderar vi att du kontaktar din lokala båthandlare. Det kan även vara bra att jämföra värdet på olika annonssidor på motsvarande båtar och modeller. Viktigt då att ha ålder och skick i beaktning. Annonssidor är oftast inte lika tillförlitligt som när du frågar en båthandlare.

  • Båten ska vara låst eller fastlåst i hemmabryggan, utombordsmotor ska vara låst med ett SSF-godkänt motorlås och trailern ska ha ett klass 3 lås eller SSF godkänt lås. Trailern räknas även som låst om samtliga hjul är avtagna.

Rabatter på din båtförsäkring

  • Följande stöldförebyggande åtgärder ger rabatt på din båtförsäkring:

    • Keel-Pro
    • Startspärr
    • Söksystem
    • Stöldskyddsmärkning
    • Vinterförvaring inomhus

    Du kan läsa mer under Rabatter.

  • Ja, vi ger rabatt för åtgärder som minskar risken för stöld och skada. Du kan även få rabatt på premien om du är skadefri, har fler än en båtförsäkring hos oss samt om du samlar dina försäkringar hos Trygg-Hansa. Läs mer under Rabatter

Skada

  • Tillvägagångssätt vid skada:

    1. Gör en skadeanmälan via hemsidan eller telefon.
    2. Vidarebefordra skadebekräftelsebrevet till vald reparatör. Kom ihåg att du är beställare av arbetet.
    3. Din kostnad i skadan blir din självrisk samt eventuella avdrag, såsom aktsamhetsavdrag och/eller åldersavdrag.
    1. Gör en skadeanmälan via hemsidan eller telefon.
    2. Vidarebefordra skadebekräftelsebrevet till din motpart.
    3. Fota gärna skadorna i samråd med din motpart.
    4. Ägaren till grannbåten ska även anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Därefter sköts ärendet i regel mellan bolagen (även om detta är Atlantica). Anmäl din skada här eller kontakta oss på 0200-27 27 27.
  • Gör en polisanmälan. Anmälan ska innehålla information om vad som är stulet/ skadat. För stöld av båt/ motor/ trailer skall skrovnummer, motornummer, chassinummer/ registreringsnummer uppges.

    Gör en skadeanmälan på hemsidan eller via telefon.

    I ditt bekräftelsebrev från Atlantica informerar vi dig om nästa steg i ärendet. Dokument som skall skickas in är: Polisanmälan, inköpshandlingar/ kvitto i original (eller annat som styrker ägandet), alla nycklar tillhörande det som är stulet, bild före och efter skada om möjligt, sammanställning över det som är skadat/ stulet. Sammanställningen skall innehålla typ/ modell, ålder och nypris.

    Vidarebefordra skadebekräftelsebrevet till vald reparatör. Kom ihåg att du är beställare av arbetet.

    Din kostnad i skadan blir din självrisk samt eventuella avdrag, såsom aktsamhetsavdrag och/eller åldersavdrag.

    Anmäl din stöldskada/skadegörelse här eller kontakta oss på 0200-27 27 27.

  • Skadan registreras och du mottar ett bekräftelsebrev om nästa steg i ärendet.

  • Båtens värde baseras på aktuellt marknadsvärde, det vill säga anskaffningskostnaden för motsvarande båt med hänsyn tagen till ålder och skick, omedelbart före skadan. För delar av utrustning (motor, elektronik mm) appliceras åldersavdrag enligt gällande villkor.

    Du kan läsa mer om värdering av båt och utrustning i vårt villkor.

  • Din kostnad i skadan blir din självrisk samt eventuella avdrag, såsom aktsamhetsavdrag och/eller åldersavdrag.

  • Nyvärdesersättning gäller för båt och motor som är max 24 månader gammal och har max 50 gångtimmar. Nyvärdesersättning innebär att en totalskada på båt och/eller motor ersätts med en av samma typ och modell med förutsättning att villkorskraven uppfylls. I vårt villkor kan du läsa mer om förutsättningarna för nyvärdesersättningen.

  • Ja, självrisk, åldersavdrag och/eller aktsamhetsavdrag kan tillämpas.

    Aktsamhetskraven är till för att förhindra eller begränsa skada. Om aktsamhetskraven inte uppfylls kan ersättningen minskas med 25-100%.

    Läs mer om Aktsamhetskrav och Självrisk under Villkor.

  • Ja, dock skall skadan ha orsakats av en plötslig, oförutsedd och utifrån kommande händelse. Försäkringen ersätter skador på mast, segel och rigg. Maximal ersättning är 50 % av båtens marknadsvärde. Åldersavdrag appliceras enligt gällande villkor.

    Du kan läsa mer om värdering av mast, segel och rigg i vårt villkor.

  • Kontakta Atlantica assistans via telefon: 0200-299 400.

    Tjänsten gäller inom Sverige, dygnet runt, året om.

    Vid icke ersättningsberättigad skada gäller assistans till säker hamn upp till maximalt 6.000 kr och då utan självrisk!

    Vid ersättningsbar skada gäller självrisk och eventuella avdrag enligt villkor.

Betalning

  • Alla betalningar går via Trygg-Hansa. Vid autogiro skickas även dragningsbeskedet via trygghansa.se.

  • För att anmäla e-faktura behöver du kontakta kundservice på 0200-27 27 27 eller på info@atlantica.se. Vi hjälper dig sedan ansluta e-faktura enligt önskad betaltermin.

  • Välj ett av flera sätt att anmäla autogirobetalning:

    • Anmäl snabbt, enkelt och papperslöst via Mina Sidor med ditt BankID.
    • Kontakta vår kundservice på 0200-27 27 27 eller på mejl via info@atlantica.se för att få en länk där du signerar autogiromedgivande med BankID.

    Har du övriga frågor gällande autogiro? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

  • Ja, vid betalning månadsvis kan en annan person än du som försäkringstagare stå som betalare. Den som betalar försäkringen får även dragningsbesked från Trygg-Hansa.

    Kontakta kundservice för att lägga upp annan betalare.

  • Dragning vid autogiro sker alltid den första bankdagen varje månad.

  • Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig från Trygg-Hansa och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än vanligt då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.

  • Kunde vi inte dra pengarna på första bankdagen, görs ett nytt försök dagen efter. Om även den dragningen misslyckas kommer du få en påminnelse från Trygg-Hansa med inbetalningsuppgifter. Du kan då välja att betala försäkringen för att ligga i fas med din betalning eller avvakta ny dragning nästkommande månad. Finns det inte tillräckligt med pengar på kontot då upphör försäkringen att gälla.

  • Båten används främst under våren och sommaren, vilket ger en förhöjd risk för skador under denna period. Det medför att vi också tar ut försäkringspremie baserat på detta. För dig som kund innebär det en varierande försäkringspremie där du betalar en högre premie under våren och sommaren, och en lägre premie under vintern.

    Detta påverkar dig om betalar din försäkring per halvår eller månad.

    Du kan läsa mer om detta under Betalning.

  • Du kan betala din båtförsäkring med autogiro, e-faktura, digital faktura via mina sidor eller Kivra, vi erbjuder även pappersfaktura om du inte har Kivra.

    Läs mer om autogiroe-faktura och brevfaktura/Kivra.

  • Om du betalar till oss från ett utländskt konto behöver du ange följande IBAN eller BIC-nummer:
    IBAN: SE56 1200 0000 0136 3000 2455
    BIC (kallades tidigare SWIFT): DABASESX

    Bankens namn och adress:
    Danske Bank
    Box 7523 Betalningar från utlandet
    103 92 STOCKHOLM