Vinterförvaring av utombordsmotor

Utombordsmotor mindre än 40 hk ska enligt försäkringsreglerna tas av och förvaras under lås. En motor på mer än 40 hk får sitta kvar, men ska vara låst med ett godkänt motorlås. När motorn är kvar på båten innebär det en extra självrisk på 5.000 kronor om motorn stjäls. Motorer på 300 hk och uppåt får sitta kvar utan att ha motorlås.

2-takt

Direkt efter upptagningen bör motorn tvättas av i sötvatten. När den torkat sprayas alla elkopplingar med kontaktspray, spraya även instrument.

Sedan är det dags att byta olja i växelhuset. Bäst är att följa anvisningarna som ges i motorns instruktionsbok.

Ta bort tändstiften och spruta in en dos motorolja i cylindrarna och avsluta med att dra runt motorn så att oljan matas in.

För att undvika korrosion bör bränslefiltret och vattenavskiljaren kontrolleras. Om du hittar (där finns) smuts eller vatten ska filtret bytas.

Avsluta med att köra sötvatten igenom kylsystemet. Lättast går det om man använder anslutningsmunstycke och tar vatten genom en slang.

4-takt

Samma program som för 2-taktsmotorn, men med ett tillägg. Motoroljan och oljefiltret ska också bytas. Se motorns instruktionsbok.

Smörj in proppelleraxeln med fett efter demontering av propeller.