Vinterförvaring av utombordsmotor

Tips och råd om vad du bör tänka på när du förbereder din utombordare inför vintern!

Integritetspolicy

I detta avsnitt har vi samlat tips och råd kring vinterförvaring av din utombordare. Förberedelserna är också i stort sett samma för både 2-taktsmotorer och 4-taktsmoterer!

Upptagning av båt

Efter upptagningen av din båt bör du direkt tvätta av motorn med sötvatten.

Konservering av utombordsmotor

Därefter är det dags att konservera motorn!

Börja med att köra sötvatten igenom kylsystemet via överkylvattenintagen på motorn. Lättast går det om man använder anslutningsmunstycke och tar vatten genom en slang.

Varmkör sedan motorn på tomgång tills den blir varm och termostaten öppnar.  

Konservering 2-taktsmotor

När motorn börjar gå ryckigt, ta bort bensinslangen och spraya konserveringsolja i förgasaren tills motorn stannar.

Konservering 4-taktsmotor

Dränera förgasaren. 

Avsluta konserveringen med att stänga av tändningen och vattnet.

Olja

När konserveringen är slutförd är nästa steg att byta olja i växelhuset samt att byta packningarna till skruvarna/pluggarna. Bäst är att du följer anvisningarna som ges i motorns instruktionsbok.

Olja 4-taktsmotor

Utöver ovannämnda åtgärder ska du även byta motoroljan och oljefiltret på en 4-taktsmotor. Följ anvisningarna i motorns instruktionsbok när du ska byta dessa.

Bränslefilter & Vattenavskiljningsfilter

För att undvika korrosion bör du även kontrollera bränslefiltret och vattenavskiljaren. Om du hittar (där finns) smuts eller vatten ska filtret bytas.

Tändstift

Har du kört motorn i många timmar bör du även byta tändstift. 

Infettning

Fortsätt med att fetta in motorns alla rörliga delar samt tryck in fett i smörjnipplarna. 

Propeller

Därefter tar du bort propellern och kontrollera att propellern att den är hel och ren. Smörj propelleraxeln med fett innan du montera tillbaka propellern. Byt även saxpinne!

El

Slutligen sprayar du alla elkopplingar med kontaktspray. Spraya även instrument!

Batteri

Ladda också batterierna samt smörj in dess poler. Glöm inte heller att kontrollera syranivån och fylla på om det behövs.

Om batteriet lämnas kvar ombord bör man lossa den ena kabelskon för att undvika urladdning.

Batterier ska alltid förvaras på ett torrt och svalt ställe. 

Motorlås

Glöm inte att smörja motorlåset ordentligt.

Motorstöld

Utombordsmotor mindre än 40 hk ska enligt försäkringsreglerna tas av och förvaras under lås. En motor på mer än 40 hk får sitta kvar, men ska vara låst med ett godkänt motorlås. När motorn är kvar på båten innebär det en extra självrisk på 5.000 kronor om motorn stjäls. Motorer på 300 hk och uppåt får sitta kvar utan att ha motorlås.

Läs mer om stöldförebyggande åtgärder!

Fler tips kring vinterförvaring av din motorbåt

Läs fler tips kring vinterförvaring av motorbåt!