Så vinterkonserverar du din utombordare och båtmotor – steg för steg
När båtsäsongen är över är det viktigt att ta hand om din utombordare så att den håller längre och startar smidigt igen nästa år. Genom att vinterkonservera motorn på rätt sätt skyddar du den mot rost, fukt och andra skador som kan uppstå under vintern, samtidigt som du sparar både tid och pengar på framtida underhåll. Läs våra bästa tips hur du steg för steg bäst tar hand om din utombordare inför vintern.
Steg 1: Tvätta motorn direkt efter upptagning av båten
Ansamling av saltvatten kan vara skadligt för motorn. Därför är det nödvändigt att tvätta av motorn med rent sötvatten direkt när du tar upp din båt.
Steg 2: Konservera båtmotorn
Därefter är det dags att konservera motorn. Börja med att köra sötvatten igenom kylsystemet via överkylvattenintagen på motorn. Lättast går det om man använder ett anslutningsmunstycke och tar vatten genom en slang.
Varmkör sedan motorn på tomgång tills den blir varm och termostaten öppnar.
Hur du konserverar en 2-taktsmotor
Hur du konserverar din båtmotor beror på vilken motor du har. Om du har en 2-taktsmotor som börjar gå ryckligt, ta bort bensinslangen och spraya konserveringsolja i förgasaren tills motorn stannar.
Hur du konserverar en 4-taktsmotor
Om du har en 4-taktsmotor ska du dränera förgasaren. Avsluta konserveringen med att stänga av tändningen och vattnet.
Steg 3: Byt oljan i båtmotorn
När konserveringen är slutförd är nästa steg att byta olja i växelhuset samt att byta packningarna till skruvarna/pluggarna. Det är rekommenderat att du följer anvisningarna som ges i motorns instruktionsbok.
Hur du byter olja i en 4-taktsmotor
Utöver ovannämnda åtgärder ska du även byta motoroljan och oljefiltret på en 4-taktsmotor. Följ anvisningarna i motorns instruktionsbok när du ska byta dessa.
Steg 4: Kontrollera bränslefilter och vattenavskiljningsfilter
För att undvika korrosion bör du även kontrollera bränslefiltret och vattenavskiljaren. Om du hittar smuts eller vatten ska filtret bytas.
Steg 5: Byt tändstift
Har du kört motorn i många timmar bör du även byta tändstift.
Steg 6: Infettning
Fortsätt med att fetta in motorns alla rörliga delar samt tryck in fett i smörjnipplarna.
Steg 7: Ta bort och smörj propellrarna
Därefter tar du bort propellern. Kontrollera att propellern är hel och ren. Smörj propelleraxeln med fett innan du monterar tillbaka propellern. Byt även saxpinne.
Steg 8: Spraya alla elkopplingar
Slutligen sprayar du alla elkopplingar med kontaktspray. Spraya även instrumenten.
Steg 9: Ladda och kontrollera batteriet
Ladda också batterierna samt smörj in dess poler. Glöm inte heller att kontrollera syranivån och fyll på om det behövs.
Om batteriet lämnas kvar ombord bör man lossa den ena kabelskon för att undvika urladdning.
Tänk på att batterier alltid ska förvaras på ett torrt och svalt ställe.
Steg 10: Smörj in motorlåset
Glöm inte att smörja motorlåset ordentligt.
Steg 11: Glöm inte att låsa och tömma båten
Om du ställer upp båten för vinterförvaring bör du förvara motorn separat från båten samt att du tömmer båten på ej fastmonterad utrustning och personlig lösegendom.
För motorer under 25 hk är det ett krav att motorn plockas av och förvaras i ett låst utrymme. Motorer på 25 hk eller mer får av praktiska skäl sitta kvar, men då måste motorkåpa och växelhus monteras av, om detta inte strider mot tillverkarens garantiåtagande. Har du inte möjlighet att göra detta själv kan du exempelvis be en verkstad att demontera växelhus/propeller/drev.
Motorn skall även vara fastlåst med ett godkänt motorlås. Motorer på 300 hk och uppåt får sitta kvar utan att ha motorlås. Förse motorn med ett överdrag/skyddshuva.
Om du förvarar hela båten inlåst i ett utrymme som bara du disponerar eller om båten lämnas för förvaring inomhus eller förvaring i ställage över marknivå hos marin verkstad gäller ej ovanstående krav.
Läs mer om stöldförebyggande åtgärder.