Alla riktigt stora båtar i kommersiell trafik, inklusive lastfartyg och kryssningsfartyg, är tillverkade av stål i ofantliga mängder. Fritidsbåtar i stål förekommer också, men är inte alls särskilt vanliga. Varför? Kanske för att de framstår som alltför klumpiga och tunga. Många oroar sig också för rost och kondens, men stålbåten kan ha ett oförtjänt dåligt rykte. Ofta får du mycket båt för pengarna med en stålbåt, men den kräver också en hel del löpande underhåll och god kännedom om båttypen.
Special- och hemmabyggen
Andelen serietillverkade stålbåtar för fritidsbruk är försvinnande liten, men de finns. Ett intressant svenskt exempel är Tunakryssaren, som dessutom är något så ovanligt som en klinkbyggd stålbåt. Den är alltså byggd med en metod som använts för träbåtar sedan vikingatiden. Tillverkningen upphörde i slutet av 1970-talet, men många finns kvar och är förvånansvärt ofta i gott skick.
Desto vanligare är det med hemmabyggen från halvfabrikat och varvsbyggda stålbåtar. Hemmabyggen kan mycket väl vara bra båtar, men det finns också en del exempel som kanske har bidragit till att fritidsbåtfolket vänt stålbåten ryggen. Det kan handla om medelmåttiga byggen som dragit till sig rost och orsakar viss förundran enbart genom att de faktiskt fortfarande flyter.
För just att flyta är något som stålbåtar är riktigt bra på. Det kan verka motsägelsefullt att båtar med skrov av tjock plåt är förstahandsvalet i den kommersiella sjöfarten, men en (välbyggd) stålbåt är något av det säkraste du kan befinna dig i till sjöss. Just tack vare sin tyngd är de som regel mycket stabila i vattnet och klarar även grov sjö.
Om du funderat på att köpa en stålbåt kan det vara bra att i första hand titta på varvsbyggda båtar, där du har vissa garantier för att de byggts enligt konstens alla regler. Vid försäljning bör det anges vid vilket varv den är byggd så att du får möjlighet att verifiera att båten inte är ett halvfabrikat. Med ett tränat öga eller experthjälp går det också att se om svetsfogarna ser bra ut och om skrovet är förhållandevis rostsäkert.
Både motorbåtar och segelbåtar kan med fördel tillverkas av stål, men oavsett båttypen för materialet med sig vissa för- och nackdelar.
Stålbåtens för- och nackdelar
Stålbåten har två stora fördelar. Den första är att du får mycket båt för pengarna. Det går att hitta riktigt rymliga och välbyggda stålbåtar på begagnatmarknaden till väldigt attraktiva priser om man jämför med serietillverkade plastbåtar. Den andra fördelen är att det är en trygg och säker båttyp som går stadigt på sjön. Skrovet är i princip så tåligt som det kan bli och kan varken ruttna eller drabbas av plastpest (även känt som "böldpest").
Tyvärr är inte allt guld och gröna skogar. En stålbåt är av förklarliga skäl riktigt tung – mycket tyngre än en plastbåt i samma storleksklass med allt vad det innebär. När båten ska tas upp, sjösättas eller transporteras krävs kraftiga verktyg. Du kan knappast transportera den på en standardtrailer. All utrustning måste vara dimensionerad efter stålbåtens storlek och tyngd, vilket kan bli oväntat dyrt.
Något annat att se upp med är rost. Stålbåten är inte underhållsfri utan måste borstas, skrapas, målas, lackas och ibland även blästras med jämna mellanrum för att hållas i bra skick. I det fallet är hälften vunnet om båten är välbyggd och har ordentliga svetsfogar. Kondens kan också vara ett problem om det finns brister i isolering och ventilation.
Försäkring för din stålbåt
Läs mer om våra båtförsäkringar samt tilläggsförsäkringar.