Ribbåt

En flexibel och snabb båt!

Integritetspolicy

Ribbåten är en flexibel och snabb båt! En perfekt båttyp för dig som vill använda båten både till nöjesturer och transport! 

Ribbåtens namn kommer från den engelska förkortningen RIB eller RHIB. Förkortningen står för "Rigid Hull Inflatable Boat", d.v.s. en uppblåsbar båt med hårt skrov. Det är med andra ord en hybrid mellan en gummibåt och en traditionell plast- eller aluminiumbåt. Båttypen har tidigare mest har använts yrkesmässigt av bland annat militären, polisen och kustbevakningen.

Under 2000-talet utvecklades rib-båtarna till större storlekar och har blivit allt mer populära bland privatpersoner som fritidsbåt.

I dag finns det ett stort urval av Ribbåtar, både från svenska och utländska tillverkare. De flesta i storlek 20 till 30 fot, men det finns väsentligt större också. Till exempel de båtar som körs på äventyrscharter och som utflyktsbåtar.

Rib Capelli med Suzuki

Fördelar med RIB-båten

Det är inte för inte som ribbåten blivit standardutrustning hos militär, sjöräddning och kustbevakning. 

Goda sjöegenskaper

Konstruktionen är mycket stabil och sjövärdig tack vare sin luftfyllda "krage", utan att dela gummibåtens luftfyllda, svampiga botten. Den låga tyngdpunkten innebär att båten inte pendlar så mycket i sidled. Tuberna hjälper också till att stabilisera gången och skjuter undan rykvatten som annars skulle ha gått in i båten. Generellt sett klarar ribbåtar lite grövre sjö än båda de båttyper den har sitt ursprung i.

Lättdriven

Ribben är också lätt, vilket i resulterar i utmärkt prestanda jämfört med en plast- eller aluminiumbåt i samma storleksklass. De lätt även med jämförelsevis låg motoreffekt. I kombination med stabiliteten från de luftfyllda tuberna går det att utrusta ribbåtarna med kraftfulla utombordsmotorer och de klarar även av höga laster i övrigt.

Den låga vikten innebär också att båten kan köras bränslesnålt. Rib-båten kräver vanligen inte lika stor motor som en plastbåt av samma längd.

Säkerhet

Rib-båten har mycket god flytkraft. Kan egentligen sägas vara en flytande fendert.

Lättmanövrerad

Stabil vid gir.

Lättransporterad

Rib-båten är lätt att traila. Låg vikt gör att det ofta räcker med B-körkort. Eftersom båten är lätt att ta upp och sjösätta går det att spara in fast bryggplats.

Roligt att köra

Bra kontroll och goda fartegenskaper är en fördel både på båtutflykten och vid transporter.

Underhåll

Slutligen är ribbåten relativt underhållsfri och kräver inte mycket av dig som båtägare. Fråga din båthandlare vad som gäller för din modell.

Nackdelar med RIB-båten

Nackdelar finns också beroende på modell och storlek. En invändning är att interiören blir mindre på grund av de luftfyllda tuberna som tar plats både i och utanför båten. Tuberna kan också få punktering, men de är alltid indelade i mindre sektioner så att inte hela tuben kollapsar på en gång. Ju större ribbåten är, desto fler sektioner har den.

Ribbåtar är ganska dyra, men det beror på att de ofta är bestyckade med exceptionellt (relativt båtens storlek) stora och dyra utombordsmotorer. I så fall är de också dyra i drift. De har heller inte samma hållbarhet som traditionella båtar eftersom tuberna inte håller hur länge som helst.

Tillverkningsmaterial för ribbåtar

Som de hybrider de är, kan ribbåtar vara gjorda ett stort antal olika material.

Materialval för skrovet

Glasfiberplast är vanligt för de plana ytorna. Ibland vävs även Kevlar in för att öka hållfastheten. Skrovets form är i övrigt är fullt jämförbar med de man hittar på konventionella båtar och har inga likheter med gummibåtar.

Materialval för tuberna

Tuberna tillverkas av PVC eller syntetiskt gummi, s.k. Hypalon, men oftast är det en kombination av flera material.

PVC

Billigare material som PVC är som man kan förvänta sig inte lika hållbara som de dyrare.

Till små Rib-båtar används fortfarande ofta PVC och de båtar man ser kring Medelhavet har vanligen tuber av det materialet.

Hypalon

Finns det krav på högre kvalité är det Hypalon som gäller. Det är en gummiliknande väv som limfogas, till skillnad från pvc som svetsas. Den finns i olika tätheter, vanligt är 1 200 eller 1 500 gram per kvadratmeter. Hypalon är mindre känsligt för uv-strålning än pvc och torkar heller inte ut så fort.

Underhåll

Tuben ska alltid hållas väl fylld. Den har flera kamrar som blåses upp med hjälp av ventiler och övertrycksventiler förhindrar överfyllning.

Är kvaliteten hög bör tuberna hålla i minst 20 år, vilket ändå innebär att hållbarheten inte går att jämföra med konventionella båtar. Trasiga tuber kan oftast lagas med vanliga punkteringssatser.

Livslängd och underhåll

De sakkunniga vi talar med anser att Ribbåtens livslängd är 25 till 30 år. Men som vanligt är skillnaderna stora beroende på hur båten skötts. Rib-båten är inte underhållsfri, men underhållet är heller inte särskilt ansträngande. När det gäller plastskrovet så ska det skötas som alla andra
plastbåtar.

Att köra med för lite luft i tuben ökar slitaget. Tuben ska vara hård. Det som påverkar åldrandet är uv-strålningen så det lönar sig att använda kapell som skydd. Det är också bra att behandla med uv-skydd. Ett par gånger per säsong bör man ge tuben en behandling med impregneringsmedel. Under vinterförvaring ska tuben vara uppblåst.

Återkommande rengöring för att avlägsna salt och föroreningar rekommenderas. Varning dock för alltför starka rengöringsmedel och hårda borstar. Små skador ska tas om hand direkt, att köra med skador kan leda till att de förvärras.

Tuberna måste skyddas från stick- och rivskador. Vassa kanter och utstickande spikar ska man undvika. Även om tuben upplevs som en stor fender kan den inte behandlas som ett stötskydd.

Om tuben får en skada är det inte något jätteproblem. Det finns kunniga Ribspecialister att vända sig till som kan laga alla vanliga skador. Tuben, eller sektioner av tuben, kan också bytas.

Det som åldras först på Rib-båten, bortsett från motorn, är tuben, men byts den lägger man många år till livslängden. Kostnaden för tubbyte på en sex meters Rib kan beräknas till cirka 60 000 kronor, motsvarande 10 000 kronor per meter.

Alla varv och reparatörer är inte förtrogna med båttypen så det lönar sig att leta rätt på specialisterna.

Vem passar ribbåten för?

Ribbåtar finns i storlekar från ett par tre meter upp till arton meter, så det finns med andra ord en storlek för alla tillfällen. Bäst gör sig ändå ribbåten, precis som gummibåten, i mindre format. Även om det finns riktigt stora modeller är det ingen som är lämpad för något annat än transporter och/eller nöjesturer.

Som alternativ till den lilla gummibåten är en liten ribbåt en bra jolle, eftersom den väger mindre än en lika stor båt med skrov i plast, samtidigt som den är säkrare och mer sjövärdig. Större ribbåtar är också tack vare sina egenskaper trygga och effektiva transportmedel.

Att tänka på med ribbåten

  • Rib-båten är inte underhållsfri
  • Tuben ska alltid vara välfylld
  • Skydda tuben mot UV-strålning
  • Rengör - men använd inte starka rengöringsmedel och hårda borstar
  • Vänta inte med att reparera skador på tuben
  • Använd fender mot vassa kanter
  • Sköt plastskrovet som en plastbåt
  • Använd Rib-kunnigt folk till service