Ribbåt

En flexibel och snabb båt!

Integritetspolicy

Ribbåten är en flexibel och snabb båt! En perfekt båttyp för dig som vill använda båten både till nöjesturer och transport! 

Ribbåtens namn kommer från den engelska förkortningen RIB eller RHIB. Förkortningen står för "Rigid Hull Inflatable Boat", d.v.s. en uppblåsbar båt med hårt skrov. Det är med andra ord en hybrid mellan en gummibåt och en traditionell plast- eller aluminiumbåt. Båttypen har tidigare mest har använts yrkesmässigt av bland annat militären, men har på senare tid blivit allt mer populära bland privatpersoner.

Rib Capelli med Suzuki

Fördelar med RIB

Det är inte för inte som ribbåten blivit standardutrustning hos militär, sjöräddning och kustbevakning. Båttypen kombinerar på många sätt det bästa av två världar. Konstruktionen är mycket stabil och sjövärdig tack vare sin luftfyllda "krage", utan att dela gummibåtens luftfyllda, svampiga botten. Generellt sett klarar ribbåtar lite grövre sjö än båda de båttyper den har sitt ursprung i.

Samtidigt är den av samma anledning lätt, vilket i resulterar i utmärkt prestanda jämfört med en plast- eller aluminiumbåt i samma storleksklass. De lätt även med jämförelsevis låg motoreffekt. I kombination med stabiliteten från de luftfyllda tuberna går det att utrusta ribbåtarna med kraftfulla utombordsmotorer och de klarar även av höga laster i övrigt.

Slutligen är ribbåten relativt underhållsfri och kräver inte mycket av dig som båtägare. Fråga din båthandlare vad som gäller för din modell!

Nackdelar med RIB

Nackdelar finns också beroende på modell och storlek. En invändning är att interiören blir mindre på grund av de luftfyllda tuberna som tar plats både i och utanför båten. Tuberna kan också få punktering, men de är alltid indelade i mindre sektioner så att inte hela tuben kollapsar på en gång. Ju större ribbåten är, desto fler sektioner har den.

Ribbåtar är ganska dyra, men det beror på att de ofta är bestyckade med exceptionellt (relativt båtens storlek) stora och dyra utombordsmotorer. I så fall är de också dyra i drift. De har heller inte samma hållbarhet som traditionella båtar eftersom tuberna inte håller hur länge som helst.

Tillverkningsmaterial för ribbåtar

Som de hybrider de är, kan ribbåtar vara gjorda ett stort antal olika material. Glasfiberplast är vanligt för de plana ytorna. Ibland vävs även Kevlar in för att öka hållfastheten. Skrovets form är i övrigt är fullt jämförbar med de man hittar på konventionella båtar och har inga likheter med gummibåtar.

Tuberna tillverkas av PVC eller syntetiskt gummi, s.k. Hypalon, men oftast är det en kombination av flera material. Billigare material som PVC är som man kan förvänta sig inte lika hållbara som de dyrare. Är kvaliteten hög bör tuberna hålla i minst 20 år, vilket ändå innebär att hållbarheten inte går att jämföra med konventionella båtar. Trasiga tuber kan oftast lagas med vanliga punkteringssatser.

Vem passar ribbåten för?

Ribbåtar finns i storlekar från ett par tre meter upp till arton meter, så det finns med andra ord en storlek för alla tillfällen. Bäst gör sig ändå ribbåten, precis som gummibåten, i mindre format. Även om det finns riktigt stora modeller är det ingen som är lämpad för något annat än transporter och/eller nöjesturer.

Som alternativ till den lilla gummibåten är en liten ribbåt en bra jolle, eftersom den väger mindre än en lika stor båt med skrov i plast, samtidigt som den är säkrare och mer sjövärdig. Större ribbåtar är också tack vare sina egenskaper trygga och effektiva transportmedel.