Daycruiser

En bra allroundbåt!

Integritetspolicy

Med daycruiser syftar man oftast på en båt som är lite större än en hardtopbåt men inte stor nog för att klassas som kabinbåt. Genom åren har det gått en hel del inflation i begreppet, då även stora motorbåtar på över 30 fot kan kallas för daycruiser, men här använder vi det i bemärkelsen "utflyktsbåt".

Många förknippar amerikanska båtmärken som Sea Ray med daycruisers, även om amerikanarna själva inte använder begreppet. Således en snabbgående, lite mindre sportbåtar med väl tilltagna inombordsmotorer. Men det finns även flera skandinaviska motsvarigheter som Flipper och Nimbus med såväl utombordare som inombordsmotorer.

Daycruiser AMT 230 DC med Suzuki

Fördelar med daycruisern

Om du är ute efter en semesterbåt för längre turer eller en sommarstuga till sjöss är det ingen daycruiser du vill ha, men som ren utflykts- och nöjesbåt är den svårslagen. För alla fritidsaktiviteter som innefattar vattenskidor, wakeboard eller annat kul som du drar efter båten är en daycruiser rätt val. Båttypen är utan undantag utrustad med råstarka motorer med dragkraft som räcker till alla typer av vattensport.

Av samma skäl är en daycruiser perfekt för dig som vill ta dig snabbt från punkt A till B. Om du exempelvis har en sommarstuga på en ö utan landförbindelse har du stor nytta av daycruiserns hastighet och relativt väl tilltagna lastutrymme.

Den främsta målgruppen är däremot familjen som vill ha enkel tillgång till båtlivet. För många blir den därför den första båten. En daycruiser är smidig och enkel att manövrera precis som en mindre båt, men har ändå några av den större båtens fördelar, inklusive säkerheten. Lite större daycruisers har ibland 2-4 kojplatser för helgturer, men även under en dagsutflykt tar ni er relativt långt på kort tid.

Nackdelar med daycruisern

När man börjar titta på de ekonomiska aspekterna med en daycruiser – framförallt bränsleekonomin – ser den plötsligt betydligt mindre lockande ut. Många daycruisers har en eller två bensinmotorer med sammanlagt hundratals hästkrafter. Det betyder att det inte är ens hälften så kul att tanka båten som att köra den. Med en motor på 350 hk kan du utan några större svårigheter göra av med 50-100 liter bensin i timmen under vattenlekar och höghastighetsfärder.

Även inköpspriset är svindlande högt om man jämför med vad du får för samma pengar i andra kategorier. Det är till stor del motorerna som är boven även här, men båtarna i sig kan också vara riktigt dyra.

Men om du väljer en daycruiser har antagligen inte bränsleekonomin högsta prioritet. Åtminstone bör den inte ha det. I grund och botten är det en renodlad utflykts- och nöjesbåt, vilket den också passar perfekt för. Däremot är det inte en båt för längre turer, inte bara på grund av bränsleekonomin, utan för att de flesta modeller helt enkelt är för små.

Köra daycruiser

Båttypen är mycket snabbgående och körs ofta av relativt oerfarna förare, vilket gett den dåligt rykte i vissa kretsar. Även om man skulle kunna tro att du statistiskt sett lever farligt i en daycruiser är det ingen rättvis bild.

Enligt Transportstyrelsens statistik omkom två personer i daycruisers under 2013, vilket är samma antal som omkom i kanot. Den i särklass farligaste båttypen är enligt statistiken den lilla öppna "rodd- eller snurrebåten", som krävde hela 13 liv under samma år.

En daycruiser är helt enkelt större, går bättre i sjön och är därför i alla avseenden säkrare än en snabbgående öppen båt.

Försäkring för din daycruiser

Under Försäkringar hittar du mer information om våra båtförsäkringar samt tilläggsförsäkringar.

Du vet väl att vi har märkesförsäkringar för EvinrudeHondaMercury och Suzuki?