Hej Zelle! Vem är du och hur hamnade du i båtvärlden?
- Jag är en medelålders man som tror att han fortfarande är ung! Jag spelar mycket taktiska strategispel och har även tävlat i datorspel. Spelandet har gett mig vänner över hela världen. Jag har även spelat basket sedan jag var sex år. Jag och min fru har två döttrar och en liten hund och bor i Åkersberga utanför Stockholm.
Båtintresset kommer från barndomen. Zelle har turkiska rötter och familjen har haft sommarhus och båt utanför Istanbul. Dessutom har han varit frivillig sjöräddare för SSRS i sju år, jobbat på en marina och inom både båtassistans och skadeservice tidigare.
Vad innebär ditt arbete som skadehandläggare på Atlantica? Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
- Jag pratar med många kunder som har råkat ut för en skada och som vill få råd om hur de ska hantera det, eller höra hur det går i deras skadeärende. Jag får också en hel del frågor om hur man kan förebygga skador, till exempel vid sjösättning.
Sedan är det ju själva handläggningen av skador, fortsätter han. Att hantera fakturor, underlag och bilder, polisanmälningar och kontakt med larmbolag. Kollegorna pratar mycket med varandra också, och stämmer av så att vi bedömer samma skada på samma sätt allihop. Och så fikar vi och har trevligt tillsammans så klart!
Vilken typ av skador ser du oftast när det gäller fritidsbåtar?
- På sommaren är grundstötningar det allra vanligaste, tätt följt av förtöjningsskador när man lägger till eller lägger ut och till exempel råkar köra in i bryggan. En annan vanlig skada är ombordläggningar, alltså att man krockar med andra båtar när det är trångt eller blåsigt.
Vilken är den bästa metoden för att förhindra skador på båten vid förtöjning?
- Ha koll på tamparna och se till att de är i gott skick. Förvara dem helst inte i båten under vintern utan häng upp dem inomhus så håller de längre. Samma sak gäller fendrarna. Om man förtöjer båten vid en boj är det viktigt att man kontrollerar att bojkättingen inte rostat och riskerar att gå av. Då får man ta hjälp av en dykare för att se hur kättingen ser ut längst nere vid botten. Den behöver bytas oftare än man tror!
Vilka åtgärder kan man ta för att minska risken att båten sjunker – både i hamn och till sjöss?
- I hamn är det alltid bra att förtöja båten med aktern inåt land och fören utåt, i den mån det går. Då är båten bättre skyddad om det börjar storma med höga vågor som sköljer in mot land. Förtöj alltid för storm! Många missar att man har ett ansvar för sin båt oavsett väder, så man måste titta till båten vid oväder och regn. Till sjöss gäller som alltid grundreglerna för en säker båttur: planera efter väder, håll avstånd till grund och anpassa körningen till din omgivning och din egen sjövana.
Hur ska man tänka inför säsong för att minska risken?
- Inför säsong ska man kontrollera att genomföringar och ventiler är hela och täta, att kranar för sjövatten fungerar som de ska och att sjövattenfiltret är i bra skick. Har man en båt med eldriven länspump är det viktigt att kontrollera att den fungerar, och att landströmmen är inkopplad ordentligt. I öppna båtar är det vanligt att självlänsarna är igensatta av löv och skräp och då kan ju inte regnvattnet rinna ut.
Vilka är de vanligaste misstagen båtägare gör som leder till skador?
- Ouppmärksamhet! Båtar kommer från alla håll, snabba som långsamma, stora som små. Det är också relativt vanligt att man går på grund för att man kört efter gamla, inaktuella sjökort. Så se till att ha ett uppdaterat sjökort. Och kör inte för fort!
Om du fick ge ETT enda råd till en ny båtägare – vad skulle det vara?
- Planera alltid båtturen! Oavsett om ni bara ska sticka ut och köpa glass, eller grilla på favoritön en solig sommarkväll ska man alltid vara väl förberedd. Kolla väderprognosen, se till att mobilen är laddad och att flytvästar och plotter är med.