There is a license error on this site:
Multi site limit 5 has been reached
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Elsystem - Brand ombord på båten - Atlantica Båtförsäkring

Elsystem

Tips och råd på hur du förebygger brand i båtens elsystem!

Integritetspolicy

Allmänt om båtens el och elsystem

Elinstallationer skall vara utförda så att de klarar de speciella krav den marina miljön ställer. Därför skall alltid material som är avsett för båtar användas.

Kontrollera också att dessa är dimensionerade för de belastningar som förekommer. Anläggningen måste vara utförd som isolerat 2-ledarsystem.

Batteri

Batterier skall vara fast monterade, helst i en syrabeständig låda, på väl ventilerad plats. Vid laddning avger batterier vätgas som är explosiv, varför det är mycket olämpligt att placera dem i motor- eller tankrum. Finns flera batterier (mer än 416 Ah vid 12 volt, 208 Ah vid 24 volt) skall dessa vara placerade i eget utrymme med ventilation till fria luften utan att luftcirkulation hindras.

Huvudströmbrytare

Huvudströmbrytare som kopplar bort alla förbrukare, även startmotorn, skall monteras så nära som möjligt efter batteriet på pluskabeln. Före strömbrytaren skall säkerhetssystem kopplas in, till exempel automatisk läns­pump, tjuvlarm och gasvarnare. Dessa måste då förses med separata säkringar.

Elledningar

Ledningar för alla elektriska förbrukare måste ha rätt area för den belastning de utsätts för.

Brytare, säkringar eller kopplingsdosor etc får inte finnas i motor- eller tankutrymme i bensindrivna båtar. Elledningar skall vara mångtrådiga och tåla vatten, olja och bensin samt monteras så att de inte utsätts för mekaniskt slitage eller strålningsvärme från motor, avgassystem, värmeanläggning etc.

Elektriska anslutningar på motorn skall regelbundet kontrolleras så att glappkontakt inte uppstår med gnistbildning som följd.

Montage i lågt liggande partier bör undvikas. Vatten- eller bränsleläckage kan förorsaka kortslutning. Elförsörjning för nöd- och säkerhetsutrustning bör monteras så att försörjningen inte påverkas om båten tar in vatten.

Landström, 220 till 400 volt

I takt med att vi skaffar oss fler och större elförbrukare har landström blivit allt vanligare ombord.

Det är bekvämt att koppla in sig på närmaste elcentral när man lagt till i hamnen. På detta sätt undviker man att »ligga och ladda« med den egna motorn/generatorn.

Landström skall alltid installeras av fackman. För att förhindra den galvaniska strömmen att på kort tid äta upp drev, axlar, roder, motorer, bordsförskruvningar etc måste en skiljetransformator installeras.

Detta för att båtens utrustning inte skall ha kontakt med nätström/skyddsjord från land.

De flesta moderna elektroniska batteriladdare har idag inbyggd skiljetransformator. Stäm av med din leverantör.

Installerar du landström i båten måste anläggningen dessutom vara utrustad med jordfelsbrytare.