Här kan du enkelt göra en skadeanmälan, antingen online eller via telefon.
Anmäl båtskadaOm du inte är nöjd med beslutet i ditt ärende eller hur du blivit bemött, ber vi dig vända dig till den som handlagt ärendet. Kontaktuppgifterna hittar du i beslutsbrevet från handläggaren.
En kontakt med din handläggare är oftast tillräckligt för att situationen ska klaras upp. Du kan även begära att ditt ärende ska omprövas av en ansvarig på avdelningen. Handläggaren ber dig i så fall om en skriftlig beskrivning av vad du är missnöjd med.
Du kan också använda vårt webbformulär för klagomål. Atlantica är en del av Trygg-Hansa, så formuläret finns på Trygg-Hansas webbplats.
Privatkund - Klagomålsformulär hos Trygg-Hansa
Företagskund - Klagomålsformulär hos Trygg-Hansa
Vill du hellre skicka ett brev? Då använder du den här adressen:
Klagomålsansvarig
106 26 Stockholm
Klagomålsansvarig är Leif Holmberg.
Om vårt beslut kvarstår och du fortfarande inte är nöjd, kan du vända dig till Försäkringsnämnden eller till ett alternativt tvistlösningsorgan.
När du kontaktar oss behöver du ange ditt namn, personnummer, vilken försäkring det gäller och vad du är missnöjd med. Då kan vi hjälpa dig snabbare. Om det gäller ett skadeärende är det bra om du även ger oss ärendenumret. Du kan också skicka med eventuell kompletterande information eller underlag som vi inte har tagit del av tidigare.
Försäkringsnämnden är en självständig instans inom Trygg-Hansa som kan överpröva Atlanticas beslut.
All prövning som sker i nämnden är kostnadsfri och dess beslut är bindande för oss. Försäkringsnämnden prövar många slags ärenden, men inte sådana som rör medicinska frågor och ärr, eller ärenden där muntlig bevisning behövs. Nämnden prövar inte heller ärenden där anspråket är lägre än 1 000 kronor, eller högre än 1 miljon kronor. Läs mer om Försäkringsnämnden på Trygg-Hansa.
Du måste göra din begäran om prövning senast sex månader räknat från den dag då vårt slutliga beslut är daterat. Om du vill överklaga ett beslut där du vill ha ersättning från någon annans försäkring måste den personen godkänna att ärendet prövas.
Så här gör du en anmälan till Försäkringsnämnden:
Det finns flera ställen dit du som privatperson kan vända dig för att få rådgivning i frågor som rör försäkring eller skadereglering. Det finns också flera instanser som kan pröva våra beslut.
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om pension, försäkring och skadereglering men prövar inte tvister. Konsumenternas Försäkringsbyrå gör också oberoende jämförelser av privata försäkringar och tjänstepensioner. Läs mer på konsumenternas.se.
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
0200-22 58 00
Öppettider: vardagar klockan 9–12
Du som privatperson kan även få råd och hjälp hos Konsumentverket och deras upplysningstjänst Hallå Konsument, www.hallakonsument.se.
Du kan också vända dig till den kommunala konsumentvägledningen. För att se vad just din kommun erbjuder, se din kommuns webbplats.
Hallå Konsument
Box 48
651 02 Karlstad
0771-525 525
För mer information om vilka ärenden Svensk Försäkrings Nämnder prövar, se deras webbplats www.forsakringsnamnder.se.
Svensk Försäkrings Nämnder
Box 24067
104 50 Stockholm
08-522 787 20
info@forsakringsnamnder.se
Du som är privatperson har möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar kostnadsfritt tvister mellan företag och privatpersoner efter att företaget tagit slutlig ställning, förutsatt att tvisten rör mer än 2 000 kronor. Vi garanterar att medverka vid ARN:s prövning och sedan följa deras beslut.
För mer information och för att göra anmälan, se www.arn.se.
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
08-508 860 00
arn@arn.se
Om du bor inom EU och är missnöjd med något som du köpt på internet från ett företag som är baserat inom EU, kan du läsa mer om tvistlösning och hur du går vidare på EU:s webbplats Tvistlösning på nätet.
Om du har en försäkring som innehåller rättsskydd kan det även komma att gälla vid en tvist mot oss. Rättsskyddsförsäkringen gäller under de förutsättningar som framgår av försäkringsvillkoren.
Du ansöker om rättsskydd i det bolag där du har rättsskyddsförsäkringen.
Atlantica är en del av Trygg-Hansa Försäkring filial.
Försäkringsgivare är Trygg-Hansa Försäkring filial, 106 26 Stockholm, Bolagsverket org.nr 516403-8662. Filial till Tryg Forsikring A/S, Erhvervsstyrelsen CVR-nr 24260666, Klausdalsbrovej 601, DK-2750 Ballerup, Danmark.