Nu under påskhelgen, från torsdag kl. 17, genomför vi ett planerat tekniskt underhåll. Det innebär att du inte kan anmäla en skada eller logga in på Mina sidor under den tiden. Tack för din förståelse och välkommen igen från kl. 8 på tisdag.

Är det mycket jobb med alla gamla båtar?

Nej. Absolut inte. Båtar i gott skick är det lite jobb med. Båtar i halvdant skick är det lagom med jobb med. Och båtar i uselt skick finns det oändligt med jobb på. Jag låg bredvid en plastbåt i samma storlek och skick som en av mina mahognybåtar. Han skulle rusta och det skulle jag också. Han var noggrann och det var jag också. Vi bestämde att skriva upp våra timmar – hans plastbåtspolerande och mina sliptimmar. Och resultatet? Närapå remi.

Så tumregeln lyder, inte helt överraskande: fin båt – lite jobb, dålig båt – mycket jobb. Så vill du bli kvitt arbetet, lägg på några extra tusenlappar på köpeskillingen och köp dig fri från arbetet på en gång.  Är det däremot projektet du söker – då är spelplanen fri att utforska.

Hur ofta behöver jag renskrapa en träbåt?

Myten deluxe i den klassiska båtvärlden - att ett träbåtsägande består av ett årligt evigt skrapande. Vi tar död på den myten på en gång. En träbåt som sköts behöver inte mer årlig vård än en plastbåt som sköts. Renskrapandet är något som görs kanske var 20:e år. Däremellan består det årliga underhållet av en mattslipning och ett eller två lager fernissa. Precis som plastbåtsägaren som vaxar och polerar.

Att skrapa en träbåt medför ju dessutom att du tar bort en liten del av träet. Och för varje renskrapning så blir alltså båten lite tunnare och ett steg närmare döden. Så ett tips - alla planer på renskrapning stoppar du längst in i båtgarderoben och tar fram bara då det verkligen behövs.

Original eller förändra?

Ett vägval du bör fundera på redan innan du handlar - vad är du intresserad av? Gillar du att bevara historiken eller drömmer du som Hot Rod-byggaren att bygga din egen drömbåt? Bestäm dig först för detta innan du kliver ut på marknaden. Söker du original och historia, så är det ett sätt att titta på objekten. Söker du en båt att customisera kan du ha helt andra glasögon på dig och överse med äldre ändringar och kanske till och med vara mer överseende med skicket på objektet eftersom du kanske ändå tänker dig att förändra.

Hur viktig är båtens historia?

Har du två identiska båtar på marknaden, men den ena har ägts av Ivar Kreuger, kan vi garantera dig att den båten har närapå dubbelt så hög värde som den andra. Så båtens historik och bakgrund, eller proveniens som det heter på finare språk, är idag en viktig faktor för äldre båtar. Dessutom kan historiken berätta för dig som ägare och köpare om vad som hänt med båten tidigare - har den tagits omhand ordentligt? Har den renoverats och i så fall av vem? Så gräv där du står och plocka fram historiken om båten. En investering för framtiden.      

Löpande underhåll av båten

Alla båtar har två fiender - sol och vatten. Solen i form av leverantör av värme och UV-strålning och vatten i form av grogrund för röta och mögel. Och när dessa två samarbetar under den svenska sommaren, blir det farligt för den vanvårdade båten.

Så var det egentligen handlar om är att hålla borta dessa två genom ett tätt yttre skikt som låter vattnet rinna av och håller UV-strålningen borta genom ett bra skydd i färgen. Så se till att hålla fernissa- och färglagret tätt även om de får småskador under sommaren. En nagellacksflaska med färg/fernissa är en enkel lösning för att laga akuta skador.

Renlighet är inte bara en dygd för oss människor. Håller du båten ren löpande, så minskar du markant behovet av vår- och höstarbete. Badet i naturhamnen kombineras med en vattenlinjetvätt. Den ljumma sommarkvällen på klipphällarna, kryddas av en kapelltvätt med såpa och tork över natten. Medan de andra går och handlar, tar du ett varv med skruvmejseln och känner på alla skruvar. Små saker som tillsammans underlättar ditt båtägande och håller båten i ship shape.

Sjösättning och upptagning av din entusiastbåt

Att ta upp eller sjösätta en klassisk båt är inte ett dugg mer läskigt än en helt ny farkost. Har du inombordare med rak axel, behöver du ge axeln en tanke så att inte lyftstroppen lägger sig under densamma. Annars är det bara att ta det lugnt och låta lyft eller trailer-upptagningen gå varsamt till. Men sedan är det några saker som du ska göra:

Båtförsäkring för varje äventyr

Skapa minnen till sjöss utan oro. Välj rätt försäkringsskydd och få en ökad säkerhet på båten.

Läs mer