Vårt arbete med tillgänglighet

På atlantica.se ska du bland annat kunna läsa om och teckna våra försäkringar. Du ska också kunna se dina fakturor samt använda våra betaltjänster och inloggningsfunktioner. Det här gäller de delar som riktar sig gentemot privatpersoners e-handel. Vi vill att vår webbplats ska vara tillgänglig för alla, oavsett om du har svårt att se, höra, förstå, röra dig eller har någon annan funktionsnedsättning eller funktionsbegränsning.

Vi arbetar med tillgänglighetsanpassning utifrån standarden i EN 301 549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2, nivå A och AA. Vi har genomfört manuella tester av våra tjänster och har samarbetat med Funka för att identifiera eventuella brister. Vi utbildar de delar av verksamheten som direkt eller indirekt arbetar med frågor som träffas av tillgänglighetslagen, som till exempel kundservice. Vårt mål är att  successivt anpassa hela vår webbplats.

Vi är medvetna om att vissa brister kan förekomma och jobbar ständigt med åtgärder och förbättringar.

Vårt mål

Vår webbplats  ska uppfylla de fyra principerna om tillgänglighet. Vi vill att den ska vara:

  • Möjlig att uppfatta. Du ska kunna uppfatta allt på webbplatsen, bland annat genom textalternativ till bilder och filmer. Du ska dessutom kunna hitta länkar i text, även om du inte ser alla färger.
  • Möjlig att hantera. Du ska kunna navigera på vår webbplats utan att behöva använda datormus eller andra hjälpmedel.  
  • Begriplig. Vår text ska vara läsbar, förståelig och ha tydliga rubriker som hjälper dig att hamna rätt.
  • Robust. Du ska kunna använda dig av olika program och stödtjänster som är anpassade för ditt behov, som till exempel en skärmläsare.

Frågor och synpunkter

Atlantica är en del av Trygg-hansa.

Om du har frågor eller synpunkter gällande tillgängligheten av vår e-handel för privatpersoner är du varmt välkommen att mejla oss på tillganglighet@trygghansa.se.

Har du övriga frågor? Ring vår kundservice på 0200-27 27 27