Köra motorbåt

Genom att trimma motorbåten rätt kan du spara mycket bränsle och samtidigt höja åkkomforten avsevärt.

Grundläggande tips

När en motorbåt lämnar varvet så har konstruktören gjort allt han kan för att skapa en båt som går så effektivt, snålt och bekvämt i sjön som möjligt. Men än har inte det perfekta skrovet sett dagens ljus. Det kommer heller aldrig att ske. Båtkonstruktion är som bekant en ständig lek med kompromisser.

När konstruktören har gjort sitt är det sedan upp till föraren att se till att båten går bra i sjön. Förutom det självklara, ratten och gasreglaget så har man då god hjälp av powertrimmet och i vissa fall trimplanen.

Det kan verka självklart för en del. Men om man ser på hur motorbåtsfolket över lag framför sina båtar där ute på fjärdarna så ser man att många skulle kunna ha stor nytta av några grundläggande tips.

Powertrim

Med powertrimmet justerar man som bekant riggens vinkel för att få båten att gå med önskvärd anfallsvinkel. På plattvatten och i perfekta förhållanden kan man spara mycket bränsle genom att trimma ut motorn och på så sätt höja fören och minska den våta ytan under båten i planing.

Det gäller alltså att hitta en bra balans. Det säger sig självt att en båt som balanserar högt och lätt med liten våt yta drar mindre bränsle än en båt som går på nosen. Trimma ut tills propellern tenderar att tappa greppet i vattnet. Trimma in ett uns igen och känn att den biter. Häpp! Där har du ett bra gångläge på plattvatten.

I stökig motsjö gör man med fördel det motsatta. Trimmar in motorn, ökar den våta ytan och låter V-botten där den är som vassast (i fören) klyva igenom vågorna för att göra resan mjuk och fin. Eller åtminstone mindre obekväm.

Trimplan

Utöver powertrimmet har en del båtar också trimplan. I grunden ett hjälpmedel för att göra båten bärigare i aktern. Mest nytta av trimplan har man kanske när man ska köra en motorbåt i lägre farter där den inte riktigt orkar plana, men vill slippa ett gångläge där nosen står rätt upp i vädret, båten slukar stora mängder bränsle och drar stora svall.

Med trimplanen kan man förstås också motverka snedbelastning (slagsida).

Bränsleförbrukning

Det ovan sagda är det mest grundläggande i konsten att trimma en motorbåt rätt. Men ändå är det förvånande många motorbåtsförare som slösar onödigt mycket bränsle och drar onödigt stora svall bara för att de inte har koll på detta.

Därför en påminnelse om en enkel tumregel: "Storleken på svallen som en båt drar upp efter sig är ett direkt mått på hur mycket energi som går åt för att driva den framåt."